- Учителю
- Урок + презентация по мировой литературе на украинском языке «Давньогрецька лірика та її особливості. Творчість Тіртея» для 8 класса
Урок + презентация по мировой литературе на украинском языке «Давньогрецька лірика та її особливості. Творчість Тіртея» для 8 класса
Відділ освіти Петровської районної у місті Донецьку Ради
Районний методичний кабінет
Донецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №101
Давньогрецька лірика та її особливості.
Творчість Тіртея
(урок для 8 класу)
Підготувала
учитель української мови та літератури
Донецької ЗОШ №101
Молчан Владілена Володимирівна
2013
Тема. Давньогрецька лірика та її особливості. Творчість Тіртея
Мета: Ознайомити з особливостями давньогрецької лірики, її жанрами, головними представниками; зацікавити особистістю Тіртея, його поезією; дізнатися про значення слова Елегія; розвивати увагу, уміння слухати та запам'ятовувати; виховувати повагу до митців.
Обладнання: роздавальний матеріал, мультимедійна презентація з теми; запис мелодії, що виконується на флейті.
Перебіг уроку
І. Оргмомент
Привітання. Постановка теми, завдань уроку. (Слайд 1) Роздати індивідуальні завдання (інструктаж)
ІІ. Актуалізація
Вступне слово вчителя під супровід музики.
(Слайд 2) "На високому Парнасі, біля чистих вод Кастальського джерела" Аполлон-кіфаред водить танки з дев'ятьма музами... Музи ( в перекладі з грецької "мислячі") - доньки всемогутнього Зевса і богині пам'яті, покровительки мистецтв і наук Мнемосіни; супутниці бога мистецтва Аполлона. Музи пробуджували в людині дрімаючі сили, різними шляхами вели її до гармонії і внутрішнього порядку. Проте музи ніколи не прощали пихи, марнославства. Саме тому давні митці повинні були мати чистоту помислів і устремлінь, а самі Музи пов'язувалися з очищенням людської душі, благотворним впливом мистецтва.
(Слайд 3) Лірика і ліра - споріднені слова. Грецьке "лірикос" означає "співаючий під звуки ліри", "музичний", "хвилюючий". Ліру, за міфом, винайшов посланець богів Гермес, який використав панцир черепахи як резонатор для струн. Спочатку ліра мала всього три-чотири струни, пізніше - сім-одинадцять. Під акомпанемент ліри поет виконував свої вірші. Отже, за сивої давнини лірика була невіддільна від музики. Саме слово музика походить від муза. Музичне виховання у греків було обов'язковим.
(Слайд 4) Три музи опікувались лірикою. Горда Полігімнія - муза гімнів, урочистих пісень на честь богів і героїв. Пристрасна Ерато - муза любовної поезії. Але найвищою музою вважалась завзята й ніжна Евтерпа, граціозна покровителька лірики. Натхнення й задум випромінює обличчя цієї музи. За звичаєм, цю музу зображували з подвійною флейтою в руках як символ єдності поезії та музики.
(Слайд 5) Александрійці називали епосом твори, написані гекзаметром, а віршовані твори, написані іншими розмірами, - лірикою. Лірична поезія була синтезом слова і музики (носила характер співу і виконувалася у супроводі музичного інструменту).
-У УІІІ ст. до н.д. Греція зазнає розючих змін, виникають нові потреби. Люди розуміють, що принципи епічної традиції не допоможуть у сучасному світі. Людина починає шукати літературні форми, що задовольнили б нові вимоги. Цією формою становиться лірика.
Епос - один із родів літератури, який зображає світ у формі авторської розповіді; оповідна поезія про героїчні вчинки певного легендарного персонажа, важливі події минулого тощо.
Лірика - один із родів літератури, в якому осмислюється сутність людського буття у формі переживань.
ІІІ. Робота з підручником
-
Читання с.100-101 і складання порівняльної таблиці «Епос - лірика» (Слайд 6)
Питання
Епос
Лірика
Всесвіт
Сталий, позбавлений руху, все визначено заздалегідь
Рухливий, позбавлений сталості, остаточної визначеності
Боги
Їх вплив на світ
Внутрішній особистий діалог з богами
Міфологія
Переносять до ідеального минулого
Спонукають порівнювати легендарні події з сьогоденням
Предмет зацікавлення
Внутрішній світ людини
Людина як частина суспільства
Ліричний герой
Боги, легендарні герої
Сам автор
(Слайд 7)
-
Питання до тексту с.100 - 101:
-
Що розуміють «нові люди» про епічні традиції? (Що принципи епічної традиції не допоможуть у сучасному їм світі)
-
На що поступово перетворюється ліричний діалог? (Ліричний діалог поступово стає монологом, розмовою поета з самим собою, намаганням зрозуміти власні почуття, їх боротьбу, спостереження за якою захоплює слухача)
-
Чим захоплюють слухачів лірики? ( Лірики захоплюють слухачів новим трактуванням дій відомих героїв)
-
Що було предметом зацікавлення давньогрецької лірики? (Предметом її зацікавлення була не окрема людина в усій різноманітності та складності внутрішніх почуттів, а людина як частина суспільства, як громадянин, що відчуває себе невід'ємною частиною цілого)
-
Хто стає ліричним героєм твору? (Ліричним героєм твору все частіше стає сам автор)
-
На які питання шукають відповіді ліричні поети? (Що таке людина? Яку роль вона відіграє у світі? Якими силами вона володіє?)
ІУ. Джерела і жанри лірики
Робота з опорними схемами. Користуючись опорними схемами схарактеризуйте основні види та фольклорні джерела давньогрецької лірики.
(Слайд 8)
У. Літературознавство (Слайд 9)
1. Елегія - найулюбленіший жанр декламаторів, написана у вигляді двовіршів, першим рядком яких був повний, а другим неповний гекзаметр:
-UU/-UU/-U//U/-UU/-UU/-U
-UU/-UU/-//-UU/-UU/-
Довідка:
Гекза́метр ( hexámetros - шестимірник) - метричний шестистопного (-UU), де в кожній , окрім п'ятої, два короткі можуть змінюватися одним довгим, витворюючи . Остання стопа завжди двоскладова - . Як правило, гекзаметр має одну (після третього складу третьої стопи, а давньогрецький гекзаметр - і після другого складу третьої стопи) або дві (після другого складу другої та четвертої стоп), вона розмежовує вірш на два піввірші: перший - з низхідною ритмічною інтонацією, другий - із висхідною.
-
(Слайд 10)
Ямбічний розмір мав такий вигляд:
U-U-/U-U-/U-U-
Внимай, дитя, над всем - один властитель: Зевс
U-U-/U-U-/U-U-
Традиція виводить ямбі з міфічних часів і пов'язує з ім'ям служниці Ямби, яка єдина змогла розрадити богиню Деметру після викрадення її дочки, Персефони.
Ямби виконувалися під акомпанемент музичного інструмента - ямбіке (дудка) - перша версія походження назви.
Хоре́й ( choréios, від choros - хор) - в - триморна двоскладова з першим довгим і другим коротким .
-U-U/-U-U/-U-U/-U-
Всі шляхи богам відкриті…
-U-U/-U-U
-
(Слайд 11) Робота з опорною схемою
Коментар до опорної схеми.
Ще за давньогрецької традиції залежно від способу виконання віршів - декламація чи спів - лірика поділялася на декламаційну та вокальну (пісенну). До першої входили ямбічний і елегійний жанри, до другої - сольний (монодичний) та хоровий жанри. Кожен жанр мав свою тематику, власні художні особливості. Жанри лірики розвивалися самостійно і рідко схрещувалися між собою. Перш за все, кожен із ліричних жанрів мав своє джерело походження: елегія - із похоронних плачів (френів), сольна меліка - із весільних (епіталамів), застільних (сколіїв) пісень і т.д. Еллінські літературознавці взагалі не вважали декламаційні жанри лірикою.
Розквіт лірики припадає на класичний період давньогрецької літератури (V - IV ст. до н.е.)
-
Робота з таблицею митців та жанрів (Слайд 12)
УІ. Вивчення біографії та творчості Тіртея (Слайд 13)
-
Слово учителя
- Було це дуже давно, у VII ст. до н. е. у Давній Греції. Жителі міста Спарта воювали з Месенією, але ніяк не могли здобути перемогу.
Тоді вони звернулися до оракула з проханням порадити, як їм перемогти супротивників. Оракул порадив звернутися по допомогу до афінян. Але ті зовсім не хотіли втручатися у відносини Спарти і Месенії, тому пожартували над спартанцями, приславши їм на допомогу лише одну людину: кульгавого шкільного вчителя на ім'я Тіртей. Спартанці були страшенно здивовані і навіть ображені: вони не розуміли, як одна людина може допомогти їм у війні. Але сталося диво: саме Тіртей здобув перемогу над Месенією. як це сталося?
Тіртей був поетом. Він умів писати такі вірші, які підіймали бойовий дух спартанців, закликали їх до подвигів заради своєї батьківщини (полісу). Таким чином, спартанці перемогли у цій війні, а ім'я Тіртея навіки залишилося у світовій історії. Одну з таких бойових пісень поета ми й будемо читати.
УІІ. Робота з поезією (Слайд 14)
-
Виразне читання вірша.
-
Проаналізуйте поезію за алгоритмом (Слайд 15)
Алгоритм
- Назва поезії, автор
- До якого виду належить поезія ? (Декламаційна лірика)
- Яка тематика вірша? (Уславлення відважних воїнів, які захищали свій рідний край, змалювання жалюгідної долі тих, хто зганьбив себе і свій рід, втікаючи від ворога)
- Воїнів якого давньогрецького міста оспівував Тіртей? (Спарти)
- Схарактеризуйте ідеал воїна поезії Тіртея? (хоробрий боєць, який вважає за честь загинути за свою державу)
- У чому особливість композиції даної поезії? (На початку визначається тема, завершується твір закликом)
- Навіщо Тіртей змальовує долю двох воїнів? (Автор поезії хоче довести, що почесніше бути хоробрим воїном і загинути у славі, за свою Батьківщину, аніж осоромитися самому і заплямувати, зробити удвічі нещаснішою свою сім'ю.)
- В чому полягає повчальний зміст даного твору? (Хоробрий воїн може загинути, але ця смерть почесна, тому що вона - заради батьківщини і на захист своєї сім'ї. Воїн-зрадник буде вигнаний з полісу, стане жебраком і буде поневірятися разом зі своєю сім'єю, не знайде «ні пошани, ні співчуття, ні жалю»
- Який висновок ми можемо зробити? (Що іншого виходу немає: якщо ти чесна людина, то повинен захищати свою батьківщину.)
3. Творче прогнозування (Слайд 16)
Запишіть декілька правил, якими керувалися в бою спартанські воїни.
IV. Підсумки уроку (Слайд 17)
-
Відповіді на питання, які задавалися на початку уроку
-
• Як виконувалися поетичні твори у Давній Греції?
-
• Назвіть жанри давньогрецької лірики та їх особливості.
-
• Дайте визначення ямба, хорея, елегії.
-
• Які факти з біографії Тіртея вас вразили?
-
• У чому полягає ідея поезії «Добре вмирати тому..»?
2. Прес
-
Чи актуальна поезіїя Тіртея для нас з вами, жителів XXI століття?
-
1) Я вважаю... (позиція)
-
2) Тому що... (пояснення)
-
3) Наприклад... (докази, аргументи)
-
4) І тому ... (висновок)
V. Домашнє завдання (Слайд 18)
1. Читати підручник с.100-106.
2. Підготувати виразне читання вірша Тіртея «Добре вмирати тому...»
3. Відповісти письмово на питання «Чи сприйняли б наші сучасники поради Тіртея? Чому?»
(Слайд 19)
(Слайд 20)