- Учителю
- Дидактический материал к разделу 'Стили и направления искусства'
Дидактический материал к разделу 'Стили и направления искусства'
Античність ( 5-1 ст.до н.е.) | Готика (12 - 15 ст.) |
|
|
Відродження або ренесанс
(15-16 ст.)
Бароко («перлина неправильної форми»)
(кін. 16 ст. - поч. 17 ст.)
-
Нове світосприйняття - гуманізм.
-
Мистецтво отримує потужній імпульс для інтенсивного розвитку, звертаючись до традицій античності.
-
Головна ідея - самоцінність особистості.
-
Архітектура: форми розвивалися ушир; простота і спокій об'ємів, форм і ритму; ордерна система.
-
Скульптура: анатомічно правильне зо-браження людського тіла (Донателло, Мікеланджело).
-
Живопис: фрески та станкові картини (Л.да Вінчі, Рафаель Санті, Джорджоне, Тіціан, А.Дюрер, Е.Греко).
-
Музика: обов'язкова музична освіта дітей в заможних родинах (клавесин, орган, віола, флейта).
-
Протиріччя епохи: містичні алегорії, монументаль-ність, театральність, пишність, помпезність.
-
Характерні риси: динамічність, контрастність і, в той же час, гармонійність, цілісність, єдність.
-
Два полюси: добро і зло, насолода і каяття, життя і смерть.
-
Архітектура: пишність, багатство прикрас, криволінійність форм та використання оптичних ефектів.
-
Живопис: 1) монументальний (алегоричні композиції - небо і земля, світло і темрява); 2) станковий (парадний портрет) - П.Рубенс, І.Ріго, М.Караваджо, А.ван дейк.
-
Музика: напруженість, контрастність, динамізм (Й.-С. Бах, Г.Гендель, А.Вівальді).
Класицизм («зразковий»)
17-18 ст.
Романтизм
Кін. 18 ст. - поч. 19 ст.
-
Сприйняття світу як розумно побудованого механізму.
-
Людина не вільна у власних діях, а підкоряється суворим нормам; суспільні інтереси важливіші за особисті прагнення.
-
Характерні риси:
- ясність і простота змісту;
- логічне розгортання сюжету;
- стриманість почуттів;
- раціоналізм;
- правильність геометричних форм.
4. Архітектура: Великий театр у Варшаві (Польща), будинок Пашкова у Москві (Росія), собор св. Павла у Лондоні (Англія).
5. Живопис: поєднання античної спадщини з сучасним світом; протиставлення розуму людини і сили природи, особистого і суспільного; поділ жанрів на низькі (малі) та високі (Н.Пуссен, Ж.Давид, Д.Веласкес, Д.Каналетто).
6. Скульптура: упорядкованість, завершеність, сувора система пропорцій (А.Канова, Т.Бертель, Ж.Гудон).
7. Музика: Й.Гайдн, В.-А. Моцарт, Л.Бетховен.
-
Важлива не сама ідея твору, скільки сила і засоби її вираження.
-
Цінність окремої особистості й повна свобода творчості від сковуючих її норм і правил.
-
Характерні риси:
- протиставлення буденності і мрії, земного (коротко-часного) і небесного (вічного);
- критичне ставлення до реальності;
- аналіз внутрішнього світу людини, її душевних поривань, переживань і почуттів.
4. Архітектура: 1) садово-паркове мистецтво; 2) зодчество малих форм; 3) у великих спорудах - шпилі, стрільчасті арки, пишний декор фасадів.
5. Живопис: Е.Делакруа, Ф.Гойя, О.Кипренський, К.Брюллов, І.Айвазовський.
6. Музика: Ф.-П.Шуберт, Р.Шуман, Ф.Мендельсон-Бартольді, Ф.Шопен, Ф.Ліст, М.Глінка, П.Чайковський, Е.Гріг, М.Лисенко.
7. Балет: поява танцю на пальцях (на пуантах).
Реалізм («дійсний, речовинний»)
19 ст.
Імпресіонізм
19 ст.
-
Критичне ставлення до оточуючої дійсності; звинувачення панівної верхівки суспільства; викриття недоліків суспільної моралі, антигуманної сутності експлуататорів; ствердження ідеалів добра, справедливості і щастя.
-
Характерні риси:
- відображення об'єктивної картини дійсностї;
- особлива увага - простій людині, її почуттям і прагненням;
- головна тема: приватне життя пересічної людини;
- у центрі художніх творів - сімейні відносини, побутові конфлікти.
3. Живопис: Г.Курбе, Ф.Мілле, О.Домьє, К.Коро, І.Крамськой, М.Ярошенко, В.Перов, І.Рєпін.
4. Музика: Дж.Верді, Ж.Бізе, М.Мусоргський, М.Лисенко.
-
Людина зливається із яскравим оточенням живої природи.
-
Характерні риси:
- не відображається історичне минуле;
- сфера інтересів: сучасність;
- передача світла та кольору, перевага - світлим тонам сонячного спектра;
- головна мета зображення: рухливість і мінливість світу;
- фарби наносяться мазками, передаючи лише загальне відчуття від побаченого.
3. Живопис: К.Моне, К.Піссаро, Е.Дега, О.Ренуар, А.Сіслей.
4. Музика: К.Дебюссі, М.Равель.
Модернізм («новий, сучасний»)
20 ст.
Постмодернізм
Кін. 20 ст.
-
Напрямки:
- фонізм (почуття) - А.Матісс;
- кубізм (геометричні фігури) - Ж.Брак, П.Пікассо);
- сюрреалізм (надреальність) - С.Далі;
- абстракціонізм (віддалення) - О.Черкас.
2. Архітектура: (Харківська державна Академія дизайну та мистецтв)
- прагнення до комплексного вирішення архітектурних та декоративних завдань;
- химерність;
- плавність форм та ліній;
- стилізовано-рослинні орнаменти;
- тьмяна кольорова гама фасадів та інтер'єрів.
3. Графіка: рекламні плакати, афіші, фотографії, книжкові ілюстрації, вітражі, оздоблення предметів повсякденного вжитку та ін.
-
Характерні риси:
- хаос і порядок виступають як невід'ємні одна від одної величини;
- культ незалежності особистості;
- потяг до міфа;
- прагнення поєднати людей, нації, культури і т.д.;
- суміш багатьох традиційних жанрових різновидів.
2. Архітектура: прості і практичні конструкції.
3. Живопис: гра з масштабами і кольором під час копіювання популярних образів; з'являється мистецтво колажу.
4. Музика: видовище, продукт масового споживання.