7


Алгоритми та їх виконавці

Автор публикации:
Дата публикации:
Краткое описание:
предварительный просмотр материала

Тема: Об'єкти та події

План

  1. Правила техніки безпеки.

  2. Об'єкти та події в житті.

  3. Об'єкти та події і інформатиці.


Як слід сидіти за комп'ютером?

Як поводитися біля комп'ютера?

Чого не можна робити за комп'ютером?

Що треба зробити, якщо у вас погіршилось самопочуття під час роботи за комп'ютером?

Чи можна гуртом забігати до кабінету?

Чи можна самотужки полагодити комп'ютер?


Минулого року вивчалася тема «об'єкти». Світ, що нас оточує, складається з предметів, явищ, процесів.

Предмети

Явища

Процеси

Стілець, парта…

Дощ, грім…

Робота з підручником, приготування їжі…


Об'єкти - предмети, явища та процеси, які розглядаються як одне ціле. Об'єкти мають свої властивості. Кожна з властивостей має певне значення. Значення властивостей об'єктів можуть змінюватися в результаті певних дій, процесів, операцій. Якщо сталася зміна значень властивостей об'єктів, або утворився новий об'єкт, або припинив існувати певний об'єкт, то говорять, що з цим об'єктом відбулася подія.

Подія - зміна властивостей об'єкта, взаємодія між об'єктами, утворення нового об'єкта або знищення існуючого об'єкта. Інколи настання однієї події є причиною настання іншої події.

Приклад: Розпочався дощ, і на дорозі з'являються калюжі. У таких випадках вважають, що друга подія залежить від першої. Але події можуть бути і не залежними одна від одної. Приклад: Розпочався дощ. Учитель проводить урок.

Об'єкти і події в інформатиці

Монітор, клавіатура, миша - об'єкти комп'ютера.

Кнопка Пуск, вікно програми, папка, ярлик - екранні об'єкти.

Запуск програми на виконання - події.

У багатьох випадках, зокрема під час підготовки до виконання завдань, потрібно спочатку скласти план. Людина завжди планує свою діяльність. Інколи потрібно записати план на папері.

План - це порядок виконання дій для досягнення певного результату. У будь-якому плані важливим є порядок дій. Якщо порядок дій змінити, то очікуваного результату не буде.


Практичне завдання. Інструктаж з БЖД.

Тема: Команди та виконавці

План

  1. Поняття команди.

  2. Виконавець та його система команд.


Команда - це речення, яке спонукає до дії, тобто це твердження наказного характеру. Або це точна, зрозуміла вказівка для виконання якоїсь дії.

У результаті виконання команд відбуваються певні події, зокрема можуть змінюватися значення властивостей об'єктів, створитися нові об'єкти. Вилучитися існуючі об'єкти, відбутися взаємодії об'єктів.


Кого стосуються такі команди:

До ноги, фас, голос

  

Бігом марш

  

Йди до дошки

  

Руки вгору. Вперед, в боки, вниз

  


Виконавець - це той, хто виконує команди. Виконувати команди може людина, тварина, робот, різні пристрої, комп'ютер.

Команди виконавцям можна подати в різні способи:

  • Спонукальним реченням;

  • Звуковими сигналами;

  • Світовими сигналами;

  • Жестами;

  • Натисканням кнопки.


Для кожного виконавця є команди, які він може виконати, і команди, яких він виконати на може. Усі команди мають бути відомі виконавцеві. Виконавець може виконати скінченну кількість дій. Команди, які може виконати виконавець, складають систему команд цього виконавця. Середовище - це місце, де знаходиться виконавець.


Виконавець

Учень

Водій

Комп'ютер

Дії…


Дії…

Дії…



Практичне завдання. Інструктаж з БЖД.



Тема: Алгоритми та програми

План

  1. Алгоритм - це...

  2. Виконавець алгоритму та його система команд.

  3. Комп'ютерна програма.

  4. Властивості алгоритмів.

Алгоритм - це чітка послідовність дій, спрямованих на виконання поставленого завдання.

Що є алгоритмом, а що ні:

  • Правила переходу вулиці;

  • Телефонний довідник;

  • Рецепт приготування каші;

  • Інструкція користування пилососом;

  • Розклад уроків;

  • Правила поведінки;

  • Меню кафе;

  • Таблиця множення;

  • План розв'язання задачі?

Виконавець алгоритму - це об'єкт, що здатний виконати команди алгоритму.

Система команд виконавця - сукупність команд, які можуть бути виконані виконавцем. Виконавець може не мати уявлення про мету його виконання. Він повинен точно виконувати команди алгоритму, навіть не розуміючи, чому і навіщо потрібно виконати саме ці команди.

Таке виконання алгоритму називається формальним.

Комп'ютерна програма - алгоритм, записаний мовою програмування і призначений для виконання комп'ютером.

Властивості алгоритмів

  1. Дискретність. Виконання алгоритму складається з окремих дій (кроків) у певній послідовності.

  2. Скінченність. Виконання алгоритму повинне закінчуватись після скінченної кількості кроків.

  3. Результативність. Виконання алгоритму завжди приводить до певного результату.

  4. Формальність. Виконавець повинен здобути результат, не вникаючи в йог суть.

  5. Визначеність. Під час виконання алгоритму у виконавця не повинно бути двозначних вказівок.

  6. Масовість. За допомогою алгоритму повинен розв'язуватись цілий клас подібних задач.

  7. Зрозумілість. Алгоритм має вказівки, які зрозумілі виконавцеві.



Тема: Форми подання алгоритмів.


План

  1. Графічна форма.

  2. Складання блок-схем.


Алгоритми можуть бути подані в різних формах:

  • Словесні;

  • Послідовність спеціальних сигналів;

  • Графічній (блок-схеми).

У блок-схемі алгоритму кожна команда записується в геометричній фігурі (блоці) певного вигляду. Блоки з'єднуються між собою стрілками, що вказують, яку команду алгоритму потрібно виконати наступною.


Деякі елементи (блоки) блок-схеми алгоритму

Назва

Позначення

Призначення



Термінатор


Початок або кінець алгоритму



Процес


Виконання однієї або кількох команд



Дані


Уведення даних або виведення даних


Вправа 1. Складіть алгоритм обчислення значення виразу 23 + (37 - 17) *10.


Вправа 2. Складіть блок-схему наведеного алгоритму:

  1. Знайдіть суму чисел 4 і 6;

  2. Додайте до одержаної суми число 5;

  3. Додайте до останньої одержаної суми число 9;

  4. Додайте до останньої одержаної суми число 11;

  5. Запишіть результат.


Вправа 3. Є координатний промінь. На цьому промені мешкає виконавець Коник, який вміє переміщуватися по ньому, виконуючи команди: 1) стрибнути на 4 одиниці праворуч; 2) стрибнути на 3 одиниці ліворуч. Складіть блок-схему алгоритму, за яким Коник за найменшу кількість стрибків опиниться в точці 9.



Практична робота.

За допомогою програми SCRATCH складіть алгоритм руху Рудого кота з верхнього лівого кута до нижнього правого.

Команди запишіть у зошит.

Результат виконання програми та зошит покажіть учителю.



До виконання програми Програма виконана

Тема: Складання алгоритмів. Виконання вправ.

Вправа 1.

  1. За допомогою лінійки знайдіть відстань між точками А та В.



  1. Помножте виміряну відстань на число 4. Запишіть результат у зошит.

  2. Поділіть отриманий добуток на 10.

  3. Запишіть у зошит отриману відстань.

Вправа 2.

Складіть алгоритм обчислення значення виразу 21 + 14 : (25 - 18). Запишіть алгоритм у словесній формі. Виконайте алгоритм.

Вправа 3.

Складіть блок-схему алгоритму знаходження середнього арифметичного чотирьох чисел. Виконайте алгоритм для чисел 2,4; 5; 0,6; 12.

Вправа 4.

Скласти алгоритм «Чергування». Правильно розставте дії за порядком.

  1. Помити дошку

  2. Підніми стільці.

  3. Змочи віник, підмести.

  4. Витри пил.

  5. Полити квіти.

  6. Помити підлогу.

Складіть блок-схему цього алгоритму в зошиті.

Вправа 5.

Початок

Запишіть вираз

Виконайте дії в дужках

Виконайте дію ділення

Виконайте дію віднімання

Запишіть результат

Кінець

Скласти алгоритм створення вітальної листівки другові на день народження. Подайте алгоритм у вигляді блок-схеми.



Вправа 6.

Є блок-схема обчислення виразу. Наведіть приклад

виразу. Та виконайте алгоритм.



Практична робота з теми: Алгоритми та їх виконавці.

І частина - теоретична

  1. Дайте відповіді на питання:

  1. Що таке команда?

  2. Що таке система команд виконавця?

  3. Що таке алгоритм?

  4. Що таке програма?

  1. Виконайте вправи:

  1. Складіть алгоритм обчислення значення виразу 21 - 10 : (25 - 15). Подайте його у графічній формі. Виконайте алгоритм.

Початок

Запишіть вираз

Виконайте дії в дужках

Виконайте дію ділення

Виконайте дію віднімання

Запишіть результат

Кінець

Складіть блок-схему алгоритму знаходження середнього арифметичного трьох чисел. Виконайте алгоритм для чисел 4; 5; 12.

  1. Є блок-схема обчислення виразу. Наведіть

3 приклади виразу. Та виконайте алгоритм.

ІІ частина - практична

За допомогою програми Scratch намалюйте прямокутник, у якого:

  1. Сторони мають різний колір;

  2. Сторони мають різну товщину ліній;

  3. Після виконання малюнка, виконавець Рудий кіт знаходиться за прямокутником.(Дивись малюнок)





  1. Всі команди (скрипти) записати в зошит. Виконання програми показати вчителю.





 
 
X

Чтобы скачать данный файл, порекомендуйте его своим друзьям в любой соц. сети.

После этого кнопка ЗАГРУЗКИ станет активной!

Кнопки рекомендации:

загрузить материал