- Учителю
- Буханова Динара Усурбаевна ЫБЫРАЙ АЛТЫНСАРИН ӨМІРІНІҢ ЕРЕКШЕ БЕЛЕСТЕРІ мақала
Буханова Динара Усурбаевна ЫБЫРАЙ АЛТЫНСАРИН ӨМІРІНІҢ ЕРЕКШЕ БЕЛЕСТЕРІ мақала
ЫБЫРАЙ АЛТЫНСАРИН ӨМІРІНІҢ ЕРЕКШЕ БЕЛЕСТЕРІ
Авторы:Қисаева Балнұр, 9«Ғ» сынып,
Жетекшісі: Буханова Д. Ө қазақ тілі мен әдебиеті пәні мұғалімі Семей қаласы
Ыбырай Алтынсарин - бар саналы ғұмырын туған халқын
өнер-білімді, жаңа заманның өркениетті, мәдениетті елдерінің
қатарына қосу жолына арнаған көрнекті тұлға. Ол өзінің ағартушылық,
педагогтік, ақын-жазушылық тарихи қызметі мен зор талантын,
жан-жақты терең білімі мен қайрат-жігерін елдің "желкілдеп өскен
көк шөптей" жас ұрпағын оқытып, тәрбиелеуге, қазақ жерінде жаңа
үлгідегі мектептер ашып, оқушыларды өз кезінің озық ғылымымен
қаруландыруға, кәсіп түрлеріне үйретуге арнаған.
Ыбырай Алтынсарин бұл жолда сан алуан кедергілер мен қиындықтарды
жеңе отырып, үлкен жетістіктерге қол жеткізді, сөйтіп, туған
халқының мақтан тұтатын ардақтысына айналды.
Ыбырай 1841 жылы қазан айының 20-сында қазіргі Қостанай облысы,
Қостанай ауданында дүниеге келеді. Үш-төрт жасында әкесі Алтынсары
қайтыс болып, атасы Балғожаның қолында өсіп, тәрбиеленеді.
Атасы Балғожа би өз аймағының атақты кісілерінің бірі болған. Ел
ішіндегі көп билікті қолында ұстаған би, Орынбор әкімшілігінің
алдында да беделді, белгілі кісі болған.
Замана бет алысын өзінше болжаған Балғожа табысқа жетудің ендігі
жолы - оқу деп біледі. Сөйтіп, немересі кішкентай Ыбырайды
Орынборда ашылады деп күтілген орыс-қазақ мектебіне күні бұрын
жаздырып қояды. Бидің ондағы мақсаты, әрине, немересінің бала
оқытып, педагог болуы емес, әкімшілік орындарда жұмыс істеп,
шенеунік, орысша оқыған "төре" болып шығуы, ата-анасын асырауы.
Балғожа бұл ойын Орынборда оқып жүрген жасөспірім Ыбырайға жолдаған
өлең-хатында былайша білдірген:
Үміт еткен көзімнің нұры - балам,
Жаныңа жәрдем берсін Хақ тағалам.
Атаң мұнда анаңмен есен-аман,
Сүйіп сәлем жазады бүгін саған.
Атаңды сағындым деп асығарсың,
Надан боп білмей қалсаң, аһ ұрарсың.
Шырағым, мұнда жүрсең не етер едің,
Қолыңа құрық алып кетер едің.
Тентіреп екі ауылдың арасында
Жүргенмен, не мұратқа жетер едің?!
Мектеп ақыры 1850 жылы ашылады да, оған қабылданған отыз қазақ
баласының бірі - тоғыз жасар Ыбырай Алтынсарин болады. Ыбырай
Алтынсарин мектепте сабақты ынта қойып оқиды, 1857 жылы оқуын "өте
жақсы" деген бағамен бітіріп шығып, 1859 жылдың тамызына дейін
өзінің туған елінде тілмаштық қызмет атқарады. Қалада оқып, қазақ
даласына беймәлім жаңалықтардан хабардар болып, ой-өрісі кеңейген
зерделі бозбаланың екі жылдай елде болуы - қазақ қоғамының жағдайын
тереңірек түсініп, жаңаша сезінуіне, өзіндік ойға келуіне мүмкіндік
береді.
1859 жылы Ыбырай Алтынсарин атасының жақсы танысы, сыйлас кісісі -
Орынбордағы Шекаралық комиссияның төрағасы, шығыстанушы белгілі
ғалым, профессор В.В.Григорьевпен жақын танысады. Ол Ыбырайға
қамқорлықпен қарап, оған өзінің бай кітапханасын еркін пайдалануына
жағдай жасайды. Ыбырай Алтынсарин Григорьевтің кітапханасынан орыс
жазушыларының шығармаларын, орыс және дүние жүзі
ағартушы-педагогтерінің еңбектерін, ұлы адамдардың өмірі жайындағы
кітаптарды алып, бас алмай оқыған. Мерзімдік басылымдарды оқып
тұрған.
Өз бетімен көп ізденіп, білім қорын молайта келе, Ыбырай Алтынсарин
өзінің алдына тілмаш болуды емес, туған халқына пайдалырақ басқа
бір қызмет істеуді мақсат етіп қояды. Оның ынтасы ағартушылыққа
ауады. 1860 жылы Жайықтың шығысындағы қазақтар үшін төрт бастауыш
мектеп ашылған кезде, Ыбырай өзі сұранып, Торғай мектебіне мұғалім
болуға рұқсат алып, сонда келеді. Бірақ мектеп бірден ашыла
қоймайды. Бұл аралықта, Ыбырай ел ішінде мектептің пайдасын
түсіндіріп, біраз баланы өз үйінде оқытады.
Торғай мектебі 1864 жылы ғана ашылады. "Осы жылы қаңтардың 8-і күні
көптен күткен ісім орнына келіп, мектеп ашылды. Оған 14 қазақ
баласы кірді. Бәрі де жақсы, есті балалар. Мен балаларды оқытуға
қойға шапқан аш қасқырдай қызу кірістім", - деп жазады, ол белгілі
шығыстанушы, профессор Н.И.Ильминскийге жолдаған хатында. Ыбырай
мектептегі сабақ пен тәрбие жұмысын сол кездегі орыс мектептері
үлгісінде құрады. Сабақты қазақ тілінде жүргізе отырып, ол
балаларға орыс тілін үйретуге, пән негіздерінен білім беруге
тырысады. Тәрбие жұмысын адамгершілігі мол, жаңа ұрпақ тәрбиелеп
шығаруға бейімдейді.
Ыбырай мәдениет пен білім жолына халқының өте ынталы екенін жақсы
ұғады. Бұл оны жігерлендіре түседі. "Қазақтар мені құшағын жая
қарсы алды. Мектепке балаларын беруге ынталы адамдар толып жатыр",
- деп жазады ол бір хатында. Ыбырай Н.И.Ильминскийге жазған әлгі
хатында тағы да былай дейді: "Қазақ даласын үш жылдай аралаған
Сіздің қазақ халқы ұғымтал, ақылды, дарынды, бірақ оқымаған халық
дейтініңізге мен сенемін. Қазақ халқы қарапайым, өнері жоқ халық,
бірақ біз қарапайымдылықтың өзінен де көп жақсылық табамыз". Туған
халқы туралы мұндай ой Ыбырайдың демократтық көзқарасына негіз
болды және оны сеніммен жұмыс істеуге шабыттандырды. Сонымен бірге
Ыбырай ел ішіндегі әлеуметтік теңсіздік, әділетсіздікті де көре
білді. Әкімдердің зорлықшыл сорақы қылықтарын сынға алды. Олардан
қарапайым халықты корғады.
"Қызмет бабында мен қазақтармен жиі-жиі ұстасып қаламын, - деп
жазды ол 1864 жылы Ильминскийге, олардың ішінде менің өз
туысқандарым да бар. Олардың сырын жақсы білемін, көбін тіпті жек
көремін, қазақ арасындағы қызмет адамдарын да көңілім тіпті
сүймейді. Олар кедей қазақтарды - қарсылық көрсете алмай, қаскырдың
аузында жем болатын қорғансыз момындарды - адамшылықтың шегінен
шыға, арсыздықпен тонайды, талайды. Соларды көргенде... өте қатты
күйінемін... Осы елдің күшті жемқорларының бірі өздерінің істеп
жүрген істерін менің жақтырмайтынымды біліп қалды... Сондықтан ол
мені бұл арадан қуып жіберудің амалын істеп жүр".
Ыбырайдың ағартушылық, демократтық көзқарастары осылайша
қалыптасып, дамыды. Қоғамдық әділетсіздік пен адам бойындағы
ұнамсыз мінездерге қарсы күресу үшін, ол ел ішінде білім, өнер
тарату ісін кеңейте беру керек деп ұғады. Сол ниетпен бар
күш-жігерін мектеп ісіне, бала оқыту жүйесін жақсартуға
жұмсайды.
1876 жылы Ыбырай Алтынсарин Петербург, Қазан қалаларына барады.
Орыстың ағартушылық жүйесін, орыс ағартушыларының еңбектерін
зерттейді. Қазақ тілінде оқу құралдарын жасауды ойлайды.
1879 жылы Ыбырай Алтынсарин Торғай облысы мектептерінің инспекторы
қызметіне тағайындалады. Бұл оның ағартушылық қызметінің кең өріс
алуына жол ашады. Ол еуропалық үлгідегі мектептер ашу ісімен
шұғылданады. 1879-1883 жылдар аралығында Торғай облысының төрт
уезінде (Торғай, Ырғыз, Троицк, Ақтөбе) жаңа мектептер ашады. 1883
жылы Торғай қаласында қолөнер мектебі ашылды. Ол қазақ даласындағы
техникалық білім беретін тұңғыш оқу орны болды.
Ыбырай Алтынсарин қазақ қыздарын оқыту ісіне ерекше көңіл бөледі.
Бұған ескішіл әдет-салттарға қарсы күрестің бір жолы есебінде
қарайды. 1887 жылы Ырғызда қыздар мектебін ұйымдастыруы - оның
ағартушылық аса зор еңбегі.
Қазақ даласында мектептер санының артуына байланысты Ыбырай
Алтынсарин мұғалімдер даярлайтын мектеп ашуды қолға алды. 1881 жылы
Омбы қаласында тұңғыш мұғалімдер мектебі ашылды.
Ыбырай Алтынсарин мектеп ашу ісімен ғана шектеліп қалмады. Ол сол
мектептердегі тәлім-тәрбие, оқу жұмысына айрықша мән берді.
Оқу-тәрбие ісін жаңа бағытта ұйымдастырды. Бұл ретте ол мұғалімнің
атқаратын рөлін жоғары бағалады. "Халық мектептері үшін ең
керектісі - мұғалім, - деп жазды ол. Тамаша жақсы педагогика
құралдары да, ең жақсы үкімет бұйрықтары да, әбден мұқият түрде
жүргізілетін инспектор бақылауы да мұғалімге тең келе алмайды".
Ыбырай Алтынсарин туған халқын ерекше сүйді, оның болашағына зор
сеніммен қарады. Сондықтан халық ағарту ісін айрықша шабытпен
жүргізді. 1883 жылы Торғай облысының әскери губернаторына жолдаған
баяндамасында ол: "Қазақтарға - осы дарынды, ақыл-есі мол халыққа -
кешікпей рухани және қоғамдық даму жолына түсетін дұрыс бағыт беру
- қалай дегенмен де аса қажет болып отыр", - деп жазды.
Осы жолда Ыбырай Алтынсарин көп қиыншылықтар да кездестірді. Ел
ішіндегі ескішілдік, парақорлық пен өсек-аяң оның жанын күйзелтті.
"Заман осылай болған соң, амалын тауып, мүмкіндігі бар жерде қазақ
халқының елдігін бұзып, болашағын бүлдіріп жатқан жауыздыққа қарсы
күресе беру керек" деп санады.
Мәдениетті де талантты педагог-жазушы әрі мінезге бай,
адамгершілік, жолдастық қасиеті мол Ыбырай Алтынсарин орыс
зиялыларының арасында мейлінше беделді, сыйлы болған.
Мал, дәулеттің байлығы -
Бір жұтасаң, жоқ болар.
Оқымыстың байлығы-
Күннен күнге көп болар,
Еш жұтамақ жоқ болар.
Сөйтіп, ақын, бір жағынан, жастарды оқуға, білім алуға үндесе,
екінші жағынан, оқу, өнер, ғылым-білімге, оның жалпы халық үшін
керектігіне еш мән бермейтін ескі көзқарасқа соққы береді. Өмірдегі
сарқылмайтын мол байлық - білім екендігін айта келіп, білімге
адамның қолы жету үшін, ерінбей оқу, қажымай еңбек ету керектігін
түсіндіреді.
Ыбырай "Өнер-білім бар жұрттар" атты өлеңінде оқу, білім алудың
мақсатын кеңінен сөз етеді. Өлеңнің негізгі идеясы - қазақ қауымына
озық мәдениетті елдерді үлгі етіп көрсету.
Өнер-білім бар жұрттар
Тастан сарай салғызды.
Айшылық алыс жерлерден
Көзіңді ашып, жұмғанша,
Жылдам хабар алғызды.
...Отынсыз тамақ пісірді,
Сусыздан сусын ішірді.
Теңізде жүзді балықтай,
Дүниені кезді жалықпай.
Ыбырай Алтынсарин жастардың оқыған адам болғандағы мақсаты өз
халқының бір керегіне жарау, оны "тастан сарай салдырып, айшылық
алыс жерлерден көзіңді ашып-жұмғанша, жылдам хабар алғызатын"
елдердің қатарына жеткізу деп білді. Келешекке сенімі мол Ыбырай
өмір көркі, болашақтың иесі - жастар деп ұқты.
Мұхтар Омарханұлы Әуезов:
«Ыбырай орыстың мәдениет мектебін танымаса, Ушинский бастаған
педагогикалық жаңалықтарды білмесе, орыстың адамгершіл, прогрессшіл
классикалық әдебиетінің нәрінен қорек алмаса, Ыбырай болмас еді…
Ыбырай да сол бір бағытта болумен қатар, өмірі, еңбек еткен ортасы,
әлеуметтік-қоғамдық қайраты, әрекеті жөнінде Шоқанға да, Абайға да
ұқсамайды. Ыбырай жаңағы екеуінің де ісін өз өмірінде еңбегіне
түйістіріп, қоса білді. Сөйтіп, ол екеуі де істеген тың тарихтың
ұзақ өрісі бар, зор келешегі бар істердің үлгісін өз қолымен
орнатты. Әрі ол жаңа үлгідегі ақын, әрі сол кездегі Ресейде батыл
жаңалық жасап, «бұратана» елдер үшін тың үлгідегі мектеп ашушы.
Қазақтың ең алғашқы мәдениетті мектебін жасаумен қатар, жазушылық
пен оқытушылықты ол аса шебер өнерлі түрде қабыстырушы»
Пайдаланылған әдебиеттер
1. Айтқазинова Ш. Ы.Алтынсарин қазақ мәдениетінің көшбасшысы / Ш. Айтқазинова // Бала тәрбиесі. - 2009. - №4. - Б. 33-34.
2.Сүйінкина, Пиалаш. Алтынсаринді асқақтату - алты алашқа аманат / П. Сүйінкина // Қазақстан мектебі. - 2012. - №2. - Б. 48-52.
3.Әлдіғазы , Руфинат Бекдайырқызы. Ыбырай Алтынсарин шығармаларының тәрбиелік мәні / Р.Б. Әлдіғазы // Әдіскер - Методист. - 2010. - №1 . - Б. 27 - 29.
4. «Қазақ тілі мен әдебиеті» журналы. - Алматы: № 11, 2004. 109 - 112 б.