- Учителю
- Уроки музыки в 3 классе
Уроки музыки в 3 классе
Урок 1.
Тема: ПІСНЯ, ТАНЕЦЬ, МАРШ ПЕРЕРОСТАЮТЬ У ПІСЕННІСТЬ, ТАНЦЮВАЛЬНІСТЬ, МАРШОВІСТЬ
Вступ
"Пісня про вчительку" стала однією з найулюбленіших для учнів, адже вона вже кілька років проводжає їх до школи, в улюблений клас, на улюблений урок музики.
Пригадаймо тривалості нот.
Повторення тривалостей нот
Восьма нота. Її витримують на "раз" або "і".
Четвертна нота звучить удвічі довше від восьмої. Її витримують на "раз і". Четвертна нота містить дві восьмих ноти.
Половинна нота звучить удвічі довше, ніж четвертна. Її втримують на "раз і", "два і". Половинна нота містить дві четвертних або чотири восьмих ноти.
Спів звукоряду
Заспіваймо звукоряд від ноти "до" до ноти "до" та назад половинними тривалостями.
Заспіваймо звукоряд від ноти "до" до ноти "до" та назад четвертними тривалостями.
Заспіваймо звукоряд від ноти "до" до ноти "до" та назад восьмими тривалостями.
Розучування поспівки "Ми - третьокласники"
Нотний запис допоможе нам розучити поспівку про вас, третьокласників.
Караоке. Поспівка "Ми - третьокласники"
Ми - третьокласники, ми - третьокласники.
Бо вже дорослі ми, не малюки.
Ми - третьокласники, не малюки.
Відомості про трьох китів та особливі якості музики
Три кити" - це три типи музики (пісня, танець і марш). Сьогодні вони приведуть нас до трьох особливих якостей музики - пісенності, танцювальності та маршовості.
Послухайте невеликий уривок з опери "Кармен" відомого французького композитора Жоржа Бізе і поміркуйте, пісенна вона, танцювальна чи маршова.
Слухання. Ж. Бізе. Опера "Кармен" (увертюра)
В увертюрі до опери ми почули і пісенні, і танцювальні, і маршові мотиви іспанської народної музики.
Увертюра - це вступ до опери, балету, кінофільму, який допомагає слухачам настроїтися на сприймання вистави чи кінофільму.
Підсумки уроку
Сьогодні на прикладі увертюри до опери "Кармен" ми почули, як пісня, танець і марш можуть перерости в пісенність, танцювальність і маршовість.
Урок 2
Тема:ПІСЕННІСТЬ
Вступ
Три кити музики (пісня, танець і марш) можуть перерости в пісенність, танцювальність і маршовість. Російський композитор Родіон Щедрін допоможе нам ще раз переконатися в цьому.
Прослухайте три епізоди з його балету "Горбоконик". Поміркуйте, чим є кожен із них - піснею, танцем чи маршем.
Слухання. Р. Щедрін. Балет "Горбоконик" (фрагменти)
Фрагмент "Ніч"
Музика уривку "Ніч" пов'язана з піснею; їй характерна співучість, пісенна мелодійність.
Фрагмент "Золоті рибки"
Музика уривку "Золоті рибки" пов'язана з танцем, оскільки вона ніби пронизана танцювальними ритмами, але танцювати під неї зовсім не обов'язково. Музика уривку "Золоті рибки" є танцювальною.
Фрагмент "Цар Горох"
Музика уривку "Цар Горох" пов'язана з маршем, похідними, урочистими ритмами, але не обов'язково під неї крокувати. Тобто музика уривку "Цар Горох" є маршовою.
Демонстрація пісні "Літо минулося"
Прослухайте пісню Якова Степового "Літо минулося" і поміркуйте, що їй властиво: пісенність, танцювальність чи маршовість.
Розучування пісні "Літо минулося"
Підсумки уроку
Сьогодні ми з'ясували, що пісенність, танцювальність і маршовість є основними властивостями музики. З ними ми ще не раз зустрінемось на наступних уроках музики.
Урок 3
Тема: ПІСЕННІСТЬ
Вступ. Визначення музичного твору
Просольмізуйте та просольфеджуйте нотний запис, визначте твір і особливості характеру його музики. Нотний запис пісні
Караоке. Пісня "Літо минулося"
1. Літо минулося, листя летить,
Поле заснуло, мов мертве лежить.
2. Вітри буйнесенькі в полі гудуть,
Сиві тумани по луках женуть.
3. Дощик дрібненький щодня моросить,
Гай пожовтілий так смутно шумить.
4. Сонечко ясне не хоче світить,
Осінь сумная на хмарі лежить.
Слухання музики. Е. Гріг
Прослухайте твір відомого норвезького композитора Едварда Гріга, спробуйте відчути характер музики.
Поміркуйте, про що композитор хотів розповісти різними засобами музичної виразності.
Аналіз прослуханої музики
Едвард Гріг назвав цей фрагмент із сюїти "Пер Гюнт" "Ранок". Плавна, протяжна та наспівна мелодія створює картину ранкової пори. Зверніть увагу! Характер музики - пісенний (хоча самої пісні ми не чуємо). Головну тему виконують скрипки - найспівучіші інструменти симфонічного оркестру.
Підсумки уроку
Сьогодні ми з'ясували, що пісня може перерости в пісенність, але твір не обов'язково повинен бути призначений для співу.
Урок 4
Тема: ПІСЕННІСТЬ У ВОКАЛЬНІЙ МУЗИЦІ
Вступ
Прикладом пісенності у вокальній музиці є Дума кобзаря "Ой чи довго ще нам" з опери відомого українського композитора Миколи Віталійовича Лисенка "Тарас Бульба".
Дума - це своєрідний імпровізаційно-речитативний епічний твір для голосу в супроводі бандури.
Слухання. М. Лисенко. Опера "Тарас Бульба" (Дума "Ой чи довго ще нам")
У думі з опери "Тарас Бульба" кобзар розповідає про скрутне становище українського народу, про утиски з боку польської шляхти.
За мелодичною будовою, досить мінливою ритмікою, специфічними зворотами й глибоко оригінальним супроводом вона сприймається як глибоко народний твір.
Демонстрація української народної пісні "Дівка Явдошка"
В українській народній пісні "Дівка Явдошка" поєднуються пісенність і танцювальність.
Зверніть увагу на її незвичну побудову, адже пісня починається із заспіву пісенного характеру, а приспів має чітко виражений танцювальний характер.
Виконуйте її наспівно і виразно, чітко промовлючи кожне слово, протягуючи голосні звуки.
Розучування української народної пісні "Дівка Явдошка"
Реприза - це знак повтору в музиці.
Караоке. Пісня "Дівка Явдошка"
1. Дівка Явдошка сіяла пшеницю.
Приспів:
Джар, джар, джарочка,
чи варила, душа мила, чи варила джар
2. Дівка Явдошка пшеницю полола.
Приспів.
3. Дівка Явдошка пшеницю жала.
Приспів.
4. Дівка Явдошка пшеницю в'язала.
Приспів
5. Дівка Явдошка пшеницю возила.
Приспів.
6. Дівка Явдошка пшеницю молотила.
Приспів
7. Дівка Явдошка пшеницю молола.
Приспів.
Підсумки уроку
Сьогодні ми розглядали тему пісенності у вокальній музиці, прослухали Думу кобзаря "Ой чи довго ще нам" з опери відомого українського композитора Миколи Лисенка "Тарас Бульба" і розучили українську народну пісню "Дівка Явдошка".